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9783895002427

Krainick, Sibylla

Arabischer Surrealismus im Exil

Der irakische Dichter und Publizist Abd al-Qadir al-Ganabi

2001
17.0 x 24.0 cm, 148 p., hardback
39,00 €

ISBN: 9783895002427
Preface
Table of Contents
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Short Description

Even after three decades of Parisian exile, the Iraqi poet and publicist ͑Abd al-Qādir al-Janābī (b. 1944) still deserves greater attention in the West, both by scholars and critics as well as the broader public: not only because he is the self-appointed “heir” of Surrealism in the Arab world or due to his role as a provocative and iconoclastic agitator against Arab-Islamic culture and society, but also because he is a remarkable avant-garde poet and a charismatic initiator of literary and artistic projects. As the first approach to look at al-Janābī’s thought and work from the intertwined aspects of content, expression, and reception, this study gives a fascinating picture of this incomparable enfant terrible of modern Arabic literature.

Description

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Der im Pariser Exil lebende irakische Dichter und Publizist Abd al-Qadir al-Dschanibi ist bislang in der westlichen islamwissenschaftlichen und arabistischen Forschung, in Literatur und Öffentlichkeit weitgehend unbekannt. Diese Untersuchung vermittelt erstmals ein Bild des Autors und seines bisherigen Werkes unter den Aspekten Inhalt, Ausdruck und Rezeption. Der selbsternannte „Erbe“ surrealistischer Pioniere in der arabischen Welt präsentiert sich in seiner umfangreichen publizistischen Aktivität, die in ihrer kühnen Radikalität aus der zeitgenössischen arabischen Literaturlandschaft hervorsticht, als ikonoklastischer Agitator gegen die arabisch-islamische Kultur und Gesellschaft. Sein poetisches Werk weist al-Dschanibi als bemerkenswerten Avantgarde-Dichter mit einer differenzierten poetischen Entwicklung aus, der sich neben seiner thematischen Individualität besonders durch seine eigenwillige poetische Sprache auszeichnet. Ausgangspunkt dieser Studie ist die intellektuelle Entwicklung des Autors, seine synkretistische Rezeption von Ideen und Ideologien der westlichen Kultur, die seiner kompromißlosen Kritik der arabisch-islamischen Gegenwart zugrunde liegt. Darin stellt der Surrealismus ein wesentliches, dauerhaftes Element dar, das al-Dschanibis gesamtes Denken und Werk prägt. Einem Überblick über die publizistische Produktion und einer Darstellung seiner Konzeption von Dichtung und Dichter sowie seiner poetischen Entwicklung folgt eine eingehende inhaltliche, formale und stilistische Analyse des reichen poetischen Werkes, das die konventionellen Grenzen zwischen Poesie und Prosa bricht. Die Rezeption von Autor und Werk und die Frage einer literarischen Wirkung runden die Betrachtung ab. Doch al-Dschanibis Bedeutung liegt nicht allein in seinem Werk; ebenso wichtig ist seine Funktion als charismatischer Initiator literarischer und künstlerischer Projekte. Wie auch immer man Inhalt und Ausdruck seiner Ideen beurteilen mag, die schillernde Figur dieses enfant terrible der modernen arabischen Literaturszene sucht bislang ihresgleichen.

Series Description

Literatures in Context is a peer-reviewed book series devoted to Near Eastern and North African literatures. The editors want the title of the series to be understood programmatically. They presuppose a concept of world literature that includes Near Eastern and North African literatures. What is more, they assume that literatures are in many ways marked by intertextuality, that they constitute readings of extremely diverse earlier texts, and that they are posited within a field of tensions, much broader than their respective national language. For the earlier eras of Near Eastern and North African literatures, this field of tensions geographically covers the regions of the Southern and Eastern Mediterranean and Asia Minor. In modern times, it has become a space of interaction that has long since included “global” Western literatures (and realities). This does not imply that the modern Near Eastern and North African literatures have severed themselves from their predecessors. Instead it is precisely the tension between different sets of references in modern Near Eastern and North African literatures, or their “local historical context”, which is a great part of their attraction, that remains a crucial field of research for the modern scholar.

Keywords

Afro-Asiatic languages (122) || Arabic (93) || Exilliteratur (3) || Iraq (29) || Literary studies: poetry & poets (2) || Literature: history & criticism (151) || Literaturgeschichte (38) || Semitic languages (95) || Surrealism || Surrealismus /i. d. Literatur